مقاله ای تستی


در هفته گذشته صنعت هتل کشورمان روزهای آرامی را سپری کرد تا جایی که مهم ترین اخبار آن صدور پروانه رایگان احداث هتل در لرستان تا بی هتلی عظیم ترین بنای سنگی جهان بود.

تجهیزات هتل - هتل آپادانا تخت جمشید شیراز (1).jpg

بنا تخت جمشید بعد از دو سال از پلمپ هتل آپادانا، همچنان تنهاست

بازار اخبار و تجهیزات هتل: در هفته ای که گذشت اعلام صدور پروانه رایگان برای متقاضیان ساخت هتل در لرستان از جمله اخبار خوشایند صنعت هتل کشورمان بود که در کنار توجه تامل برانگیز به تعطیلی دو ساله هتل آپادانای تخت جمشید و بلاتکلیفی آن مهم ترین اخبار هفته را شکل دادند. در ادامه نگاهی به این دو خبر و سایر اخبار هفته گذشته صنعت هتل کشورمان شده است:

صدور پروانه رایگان احداث هتل در لرستان

بنابر مصوبه ستاد سفرهای تابستانی لرستان تا پایان سال 93 هرکسی تقاضای احداث هتل در استان را کند، پروانه رایگان برای وی صادر خواهد شد. استاندار لرستان با اعلام این خبر گفت: این مصوبه به صورت مکتوب به همه شوراهای اسلامی شهرهای استان ابلاغ و نیز مقرر گردیده تا تسهیلات صندوق توسه ملی به سرمایه گذاران این بخش با نرخ بهره 11 درصد پرداخت و 50 درصد از آن هم از سوی میراث فرهنگی و استانداری به عنوان یارانه کمک شود. به گفته هوشنگ بازوند، تاکنون بنیاد مستضعفان آمادگی خود را برای ساخت هتل پنج ستاره در لرستان با سرمایه گذاری 120 میلیارد تومان اعلام کرده است.

عظیم ترین بنای سنگی جهان بدون هتل مانده است

با گذشت دو سال از تعطیلی هتل آپادانا در جوار تخت جمشید، عظیم ترین بنای سنگی جهان هنوز از نبود اقامتگاهی نزدیک برای علاقه مندان خود رنج می برد. هتل آپادانای تخت جمشید که در 100 متری این بنای تاریخی قرار دارد متعلق به دوران پهلوی دوم است که در سال 1334 به صورت اقامتگاهی یک طبقه و 21 اتاقه شامل رستوران در میانه باغی به وسعت هشت هزار متر مربع به بهره برداری رسید. این هتل در سال های اخیر با طی فراز و نشیب های بسیار با واگذاری به بخش خصوصی در حالی که می توانست بواسطه خصوصیت بارز خود که همجاوری با بنای تخت جمشید است به یکی از پرطرفدارترین اماکن اقامتی کشور تبدیل شود با بی تدبیری بهره بردار آن در نهایت با شکایت صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی تعطیل شد تا همچنان بدون تکلیف بماند. در این باره مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرده که این سازمان به دنبال خلع ید بهره بردار و واگذاری هتل به فرد دیگری است.

پذیرش مهمانان خانم هتل ها فقط با مدرک شناسایی

پس از آنکه داستان عدم پذیرش دختر دانشجویی از سوی مراکز اقامتی پایتخت به دلیل نداشتن نامه اداره اماکن با پاسخ " مسافر فرقی نمی‌کند زن یا مرد تحت هر شرایطی و بدون داشتن مدارک شناسایی باید در مراکز اقامتی پذیرش شود" از سوی رئیس اتحادیه هتل های استان تهران همراه شد، محمد علی فرخ مهر به اصلاح این گفته خویش پرداخت. وی در این باره به ایسنا گفت: خانم های تنها، با داشتن مدارک شناسایی می ‌توانند در مراکز اقامتی پذیرش شوند و مدیریت هتل باید با تماس با اداره اماکن از طریق سامانه‌ ثبت اداره اماکن، مشخصات فرد را اطلاع دهد.

12 هتل متخلف در پایتخت جریمه می شوند

بنابر اعلام مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران، بازرسی های اتحادیه‌ هتلداران استان تهران به ‌صورت صنفی تا به حال منجر به معرفی 12 هتل متخلف شده است. به گفته خسروآبادی، این هتل ها دارای درجه های یک تا سه ستاره بوده و تخلف عمده ایشان رعایت نکردن ضوابط و همچنین اصول خدماتی و بهداشتی گزارش شده است.

هزینه ارزیابی استانداردسازی هتل‌ ها چقدر است؟

در طول سال های اخیر یکی از دلایل روند فرسایشی طرح تطبیق استانداردها موسوم به استاندارد سازی، هزینه های بالای این امر برای هتل داران عنوان شده است تا جایی که هزینه ارزیابی (نه رفع نواقص) یک هتل یک ستاره که در یک روز انجام می ‌شود حدود 500 هزار تومان است که باید توسط هتل دار پرداخت شود. به گزارش میراث، در تعرفه اجرای این طرح، هزینه ارزیابی یک هتل یک ستاره چنین تعریف شده است: هر اتاق 30 هزار تومان و هر فضای پذیرایی و سرگرمی و تفریحات نیز 100 هزار تومان که مدت انجام آن یک روز است. برای هتل دو ستاره هم اگرچه قیمت ارزیابی اتاق ها همان 30 هزار تومان تعریف شده اما ارزیابی هر فضای جانبی شامل پذیرایی و سرگرمی 200 هزار تومان هزینه دارد. اما ارزیابی در هتل سه ستاره برای هر اتاق 35 هزار تومان و به ازای هر فضای جانبی300 هزار تومان می شود که این میزان در هتل چهار ستاره به ترتیب به 45 هزار و 500 هزار تومان تغییر می کند. و سرانجام آنکه یک هتل 5 ستاره با 100 اتاق و 6 فضای سرگرمی و تفریحی اعم از مغازه‌های فروش صنایع دستی و خوراکی، استخر و سونا و 4 رستوران و فضای پذیرایی و... درحدود یازده میلیون تومان باید برای ارزیابی استانداردسازی پرداخت کند.